اشتباهات فروشنده

اشتباهات نده ( اشتباه فروشنده در بازار B2B ) یکی از عناوین تحقیقات دانشکده دانشگاه‌هاروارد است . آنان از ان در صنایع مختلفی در این زمینه سوالاتی پرسیده شده است.

اشتباهات فروشنده اشتباه فروشنده

 همواره این جمله به دانشجویان خاطرنشان مینمایم : در بازار رقابتی مانند دوئل است. در پایان، ‌ای که حرفه‌ای‌تر است زنده می‌ماند. مشتریان مخاطب، در طی این تحقیق عواملی که موجب رنجش و نارضایتی آن‌ها در زمان گفتگو با فروشنده شده است را بیان نموده‌اند، که مهمترین آنها عبارتند از :

 

لیستی از اشتباهات فروشنده :

1- عدم توجه به فرایند، نحوه خرید مشتری

هر مشتری با توجه به شرایط اقتصادی و سیاستهای بودجه ای خود، شرایط خرید متفاوتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از اشتباهات فروشنده این است که بخواهد تمام سیاستهای فروش خود را به مشتری بدون هیچ انعطافی دیکته نماید.

2- عدم وجود هنر درست گوش نمودن

با توجه به مطلبی که قبلا در همین جا منتشر شده است، قبل از هر چیز درست گوش نمودن ، میتواند عامل باشد.یکی از اشتباهات فروشنده این است که بدون گوش دادن به صحبتهای مشتری ، به فکر پاسخ سریع به مشتری است.

3- عدم پیگیری درست و مناسب برای رسیدن فروش قطعی

الزاما معرفی محصول در برخورد اول به فروش نمی‌انجامد، مخصوصا در بازار B2B ، پس باید مشتری را به و صورت مناسبی رصد و همراهی نمود.

4- عدم برخورد همراه با احترام، اعمال زور و اجبار

برخی فروشندگان تصور مینمایند که اگر کسی از انها سوالی در مورد محصولشان پرسید ،حتما باید به فروش بی‌انجامد و یا حتما باید نظر خود را بر مشتری تحمیل و نظر خود را بر نظر مشتری صاحب بدانند.

5- عدم بیان و ارائه راه حل شفاف و کامل

مشتری باید بداند که “چرا باید شما را انتخاب نماید؟ ” جواب این سوال در راه شماست. آن را توضیح نمیدهید ؟

اشتباه فروشندگان اشتباه فروشنده اشتباهات فروشنده

6- توضیح خلاف واقع و یا اغراق امیز در مورد محصول

دروغ و اغراق در مورد محصول، سطح توقع مشتری را بدون توجیه فنی و اقتصادی بالا برده و نهایتا منجرب به عدم رضایت و تخریب است.

7- عدم شناخت و درک صنعت مرتبط با کسب و کار مشتری

فروشنده ای که دانش کافی در مورد بازار، ضعف ، قوت ، تهدید و فرصت موجود در اطراف مشتری خود را نداشته باشد، چگونه میتواند در یک بازار رقابتی، برای خود و محصولش، ایجاد نماید.

8- رفتار یکسان و مشابه با سایر فروشندگان

یک فروشنده حرفه ای هرگز خود را از دیگر کپی نمیکند و سعی میکند تا برند فردی خود را ایجاد کند.

9- عدم شناخت و عدم احترام به رقبا

یک فروشنده حرفه ای هرگز رقیب خود را خرد و کوچک نمیکند تا خود را برتر نشان داده، فروشندگی در بازار رقابتی مانند دوئل است. هرکس حرفه ای‌تر است زنده میماند.

فروشندگی حرفه ای

 فروشندگی حرفه ای اشتباهات فروشندگی فروشنده

در پایان باید خاطرنشان نمود که اگر تمایل دارید تا یک فروشنده حرفه‌ای بوده و خود را فروشندگی حرفه‌ای Professional Selling بدانید، تمام موارد ذکر شده را در خود مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود انها، بر اصلاح خود بکوشید.

 

تیم مشاوران یت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.

4.8/5 - (10 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *