وب برندینگ

Web-Branding (که آن آنلاین برندینگ Online Branding یا اینترنت برندینگ Internet Branding نیز می‌خوانند ) یکی از بخش‌ها و تکنیک‌های مدیریت برند و برندینگ است که با به‌ کارگیری دنیای وب به عنوان یک رسانه به دنبال ایجاد جایگاهی برای یک (برند Brand) در بازار است.

وب برندینگ web branding

تفاوت وب برندینگ با سئو SEO چیست ؟

وب برندینگ مفهومی جامع برای گسترش یک برند در دنیای وب بر اساس استفاده از کلیه ابزارهای موجود و یا خلق ابزار جدید برای انتشار پیام برند است.

سئو  ( بهینه نمودن وب‌سایت برای موتور جستجو Search Engine Optimization ) به عنوان یکی از ابزارهای وب برندینگ به دنبال بهینه نمودن وب‌سایت برای بالا بردن جایگاه سایت در یک یا نهایتا دو موتور جستجوی اینترنتی در زبان خاص است ( بهینه نمودن بر اساس یک زبان محاوره مثلا انگلیسی و یا نهایتا انگلیسی/ فارسی صورت می‌گیرید).

 در سئو، هدف اصلی رتبه‌بندی Website Ranking است اما در وب برندینگ، هدف انتشار حداکثر پیام برند است.

 

 برخی از برنامه نویسان تحت وب که به دنیای سئو تسلط کافی دارند (سئوکار خواند می‌شوند) قادرند که بدون درج تولید محتوای همیشه‌سبز و تنها با کپی مطالب سایت‌های دیگر و خرید لینک متعدد از سایت‌های دیگر، وب‌سایت را تا سایت شماره یک در بالا بیاورند.

اما سوال اساسی اینجاست :

  • آیا برای برند شما کاری صورت پذیرفته است؟  آیا با رتبه اول قرار گرفتن در گوگل (بر اساس 2 یا 3 کلمه) برند شما جاودان شد ؟  آیا همه‌چیز به وب‌سایت گوگل ختم می‌شود ؟

این بدین معنا نیست که سئو نباید مدنظر باشد، بلکه به این معناست که سئو راه رستگاری برندتان نخواهد بود و تنها یکی از ابزارهای در دست مدیر برند برای عملیات وب برندینگ است.

بنابراین وب برندینگ عبارت است از یک استراتژی که صاحبان کسب و کار در جهت تعریف جایگاه خود در بازار استفاده می‌نمایند.

حتی کسب و کارهای بزرگ و شناخته‌شده نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری فراوانی انجام می‌دهند تا برند خود را با شهرتی مناسب همراه سازند ( تفاوت شهرت و برند )، زیرا فعالیت‌های وب برندینگ تاثیری بسیار عمیقی بر گسترش مرزهای شناخت از برند خواهد داشت.

با توجه به رشد روز افزون جوامع، برندها نقش بسیار مهمی در زندگی مصرف‌کنندگان ایفا می‌نمایند. بنابراین دنیای وب به عنوان ابزاری برای ارسال پیام به مخاطبان کنونی و آتی برند تلقی می‌شود.

پس وب برندینگ به عنوان ابزاری برای حمایت از برنامه‌های بازاریابی سازمان بکار گرفته می‌شود.

توجه نمایید که در استفاده از وب برندینگ دقیقا همان اهدافی مدنظر است که در سایر روش‌های برندینگ موردتوجه قرار می‌گیرد. شاید مهم‌ترین این اهداف، افزایش میزان تقاضا برای محصول یا خدمات سازمان است.

اگر دقت نموده باشید وب برندینگ را یک استراتژی معرفی نمودیم. به این معنا که یک برنامه بلندمدت و دارای برنامه عملیاتی Action Plan خواهد بود.

webbranding وب برندینگ برندسازی آنلاین

وب برندینگ دارای 2 بعد اساسی است :

1- بعد مدیریت :

برای وب برندینگ نیاز به تفکر ی برای ترسیم جایگاه برند در بازه بلندمدت وجود دارد.

این همان چیزی است که مدیریت بازاریابی یا مدیریت برند سازمان بدان تسلط دارد. زیرا از برنامه‌های سازمان مطلع هستند و یا حداقل با مفاهیم بازاریابی آشنا هستند.

2- بعد مهندسی :

برای وب برندینگ نیاز به توانایی‌های اجرایی مانند برنامه‌نویسی، طراحی دوبعدی و سه‌بعدی، تولید ویدیو … وجود دارد تا بتوان دنیای وب را همان‌طور که پیش‌تر گفته شد به عنوان ایی برای انتقال پیام به کار گرفت.

نکته : اگر در واحد ی سازمان بعد مدیریتی وب برندینگ وجود داشته باشد ولی بعد مهندسی آن نباشد، با همکاری با یک شرکت ( طراحی وب‌سایت ) می‌تواند این خلع را پر نماید.

اما اگر بعد مدیریتی آن درون واحد بازاریابی وجود نداشته و سازمان تصمیم گرفته باشد تا هر دوی این ابعاد را به یک شرکت ( طراحی وب‌سایت ) واگذار نماید، چندین تجربه ناموفق شرکت‌های ایرانی و خارجی نشان داده است که این مسیر کاملا به بیراه رفته و عملیات از وب برندینگ به سئو سایت ختم شده و تمام نتایج حاصل‌شده از سرمایه‌گذاری انجام‌شده نیز در مدتی کمتر از 6 ماه از بین خواهند رفت.

  • اگر یک مدیر برند دارای تحصیلات و سابقه اجرایی در خصوص مهندسی نرم‌افزار و مدیریت بازاریابی باشد و بتواند هردوی این موارد را شخصا و با کیفیت بالا در سازمان اجر نماید، کلید طلایی موفقیت آن سازمان در حوزه برندینگ تحت وب است.
  • واگذاری وب برندینگ به فرد یا شرکت نرم افزاری در آخر فقط و فقط و فقط به تولید محتوا می‌انجامد و تنها کاری که برای شما خواهند نمود : ترجمه مقالات از انگلیسی به فارسی – ارسال چند عکس و فیلم در شبکه‌های اجتماعی و خرید چند بک لینک برای شما است.

 

اهمیت وب برندینگ :

هر مدیری در مورد فواید آگاهی از برند و اینکه چگونه برند می‌تواند بر سود حاصله سازمانش تاثیر گذارد، مطلع است.

 هدف برند تمایز محصولات و خدمات یک شرکت از سایر رقباست که دقیقا همان محصول یا خدمت را ارائه می‌نمایند.

مناسب موجب ایجاد وجه تمایز محصولات شده و نهایتا سبب می‌گردد تا شرکتی را با محصولاتش بشناسند.

در این حالت جایگاه محصول تمایز محصول Product Differentiation به یکدیگر گره خواهند خورد.

این دو را باید در استراتژی و ب برندینگ مد نظر قرار داد تا بخشی از بازار را به تملک خود در آورده و به مشتری وفادار به برند دست‌یابید.

وفاداری مشتری به برند از طریق بازاریابی ارتباطی به راحتی قابل تحصیل است.

آیا سرمایه‌گذاری بر وب برندینگ ارزشش را دارد ؟

چندین شرکت و برند را حداقل شخصا به یاد میاورم که تلاش‌هایشان در خصوص ایجاد یک برند به شکست انجامیده است. زیرا این برندهای دارای نقطه تمایز خاصی نبوده و یا نتوانسته بودند آن را در قالب پیام منتقل نمایند.

استراتژی برندینگ اینترنتی:

وب برندینگ باید همراه با معرفی ارزش‌های سازمان به مخاطب باشد.

در کل، اگر فرد یا تیم مجری، دانش و ابزار لازم را در اختیار داشته باشند، این استراتژی برای سازمان ارزش‌آفرین بوده وسرمایه‌گذاری مناسبی است.

هرگز مستقیما وارد اجرای یک وب برندینگ نشوید بلکه پیش از آن، فرایند آماده‌سازی زیر را از طریق یک مشاور بازاریابی حرفه‌ای از خارج از سازمان که ذی‌نفع نباشد ( به محصول و خدمات از زاویه‌ای دیگر نگاه کرده و نقاط تاریک و مشکل‌آفرین آن را با نگاهی نقادانه بنگرد و گزارش نماید) طی نمایید :

1- بررسی محصول یا خدمات
2- بررسی فرایندهای ارائه کالا و خدمات
3- بررسی زیرساخت‌های موجود برای وب برندینگ
4- برنامه‌ریزی روش‌های تولید پیام
5- برنامه‌ریزی روش‌های همکاری و رقابت
6- تعیین جایگاه افراد در اجرا و پیگیری امور
7- تعیین جدول زمان‌بندی انجام امور
8- تعیین روش خدمت به مشتری
9- تعیین روش ارائه گزارش از نتایج حاصله

در صورت وجود برنامه و رویه ارزیابی است که می‌توان یک سازی تحت وب قوی و موثر داشته باشید.

تفاوت وب برندینگ سئو چیست SEO webbranding

آیا وب برندینگ برای کسب و کارهای کوچک نیز مفید است؟

صرف‌نظر از تاثیر بزرگی که صنعت آنلاین بر زندگی مردم امروز گذاشته است، این تنها پروژه عظیم فراملیتی است که هر روز توسط افراد در حال رشد و توسعه است. این مشارکت همه‌جانبه، اینترنت را تبدیل به راهی مطمئن برای گسترش فعالیت‌های بازاریابی نموده است.

زمین ‌بازی اینترنت به یک میزان در اختیار شرکت‌های بزرگ و کوچک قرارگرفته است تا برند خود ترویج دهند.

بنابراین بر بستر وب می‌توان در کوتاه‌ترین زمان یک محصول یا خدمت را معرفی نمود، درحالی‌که در دنیا واقعی تدارکات معرفی سریع یک کالای جدید شاید ماه‌ها زمان برده و نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی داشته باشد.

برای یک شرکت کوچک زمانی تولید یک محصول اقتصادی و سودآور است که به یک بازار بزرگ دسترسی داشته و با تمرکز بر کیفیت و خدمات مناسب بر مشتریان بالقوه آن بازار تاثیر نماید.

پس شرکت‌های کوچک ارزش و تمایز ایجادشده در محصول یا خدمت خویش را در فرایند وب برندینگ مورد تاکید قرار می‌دهند.

درنتیجه می‌توان گفت :

وب برندینگ راهی برای رقابت در بازارهای بزرگ و با رقبای بزرگ است.

اگر وب برندینگ به صورت اصولی انجام گردد سبب :

1- افزایش آگاهی از برند
2- تقویت ارزش خاص پیشنهادی برند
3- بیان داستان برند
4- شناخت مشتری و ایجاد فهرست مشتریان
5- برقراری مکالمه با مشتریان بالقوه یا بالفعل

برندسازی

مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

5/5 - (58 امتیاز)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *